18 December 2015

နတလ အနာဂတ္ ဘယ္ကုိ ဦးတည္ေနသလဲ (Investigative Report)

10:06 pm - By Unknown 0

11226915_1663726133897753_4389272625639030176_n

Root Investigative Agency ( မင္းမင္း ၊ မုိးေအာင္ )

ေမာ္လဝီ ဦးထုပ္ေဆာင္းထားၿပီး၊ အသက္ငါးဆယ့္ရွစ္ႏွစ္အရြယ္ရွိတဲ့ ရခုိင္မူဆလင္ ဦးေဆြေယာ္ဒူလာဟာ တစ္ခ်ိန္က သူရဲ႕ပုိင္ဆုိင္မူေတြကုိ တုန္ယင္ယင္နဲ႔ လက္ညုိး ထုိးျပေနပါတယ္။ သူညြန္ျပေနတဲ့ အရပ္ဟာ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္ ခေရၿမိဳင္ေက်းရြာ တည္ရွိတဲ့ အရပ္ေဒသေတြကုိပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီရြာေလးဟာ ေျခတံတုိ အိမ္ငယ္ေလးေတြနဲ႔ ပုံစံတူ ေဆာက္လုပ္ထားတာကုိ ျမင္ေတြ႔ရပါတယ္။

အဲဒီေျမေတြဟာ တစ္ခ်ိန္က သူ ပုိင္ဆုိင္ခဲ့တဲ့ လယ္ယာေျမေတြျဖစ္ၿပီး ခုခ်ိန္ခါ မပုိင္ဆုိင္ေတာ့ဘူးလုိ႔ သူက ႏွေျမာတသစြာ ဆုိပါတယ္။

“ အဲဒီ ပုံစံတူ ေဆာက္လုပ္ထားတဲ့ အိမ္ေတြကုိ အစုိးရ တည္ေဆာက္တဲ့အခါ က်ေနာ္ရဲ႕ လယ္ေတြပါ ပါသြားပါတယ္။ သိရတာက စည္းကမ္း ပ်က္ယြင္းမႈနဲ႔ပဲ သိမ္းတယ္လုိ႔ လူႀကီးေတြက ေျပာၾကပါတယ္ ”

သူ႔လုိ လယ္ယာေျမသိမ္းဆည္းခံရမႈဟာ ဒီေဒသမွာ သူ တစ္ဦးတည္းမဟုတ္ဘဲ သူ႔မိတ္ေဆြေတြရဲ႕လယ္ယာေျမေတြလည္း ပါဝင္ေနၾကပါတယ္။ သိမ္းဆည္းျခင္းခံရတာမွာ အေနထား တူေနတာက စည္းကမ္းပ်က္ယြင္းမႈဆုိတာပဲ ျဖစ္ေနၾကပါတယ္။ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္ ေဒသဖြံၿဖိဳးေရး အသင္းက အတြင္းေရးမွဴး ဦးျမင့္လႈိင္ ကေတာ့ လယ္ယာေျမသိမ္းဆည္းခံရမႈ အမ်ားစုဟာ ေမာင္ေတာခ႐ုိင္ ေျမာက္ပုိင္းမွာေရာ ေတာင္ပုိင္းမွာေရာ ျဖစ္ေပၚခဲ့တယ္လုိ႔ သူက ဆုိပါတယ္။

အထူးသျဖင့္ ႏုိင္ငံေတာ္အစုိးရက စီစဥ္တဲ့ နယ္စပ္ေဒသတုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား ဖြံၿဖိဳးေရးဆုိတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ေအာက္မွာ ပါရွိသြားပါတယ္။ အဲဒီ အစီစဥ္က တည္ေဆာက္ေပးတဲ့ ရြာေတြကုိ ေဒသခံေတြက နတလ လုိ႔ပဲ အတုိေကာက္ ေခၚေဝၚေနၾကဆဲပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

#နတလ စီမံကိန္းဆုိတာ

နယ္စပ္ေဒသ လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ဖြံၿဖိဳးတုိးတက္ေရး စီမံကိန္းဟာ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္မွာ ေပၚေပါက္လာခဲ့ပါတယ္။ ရည္ရြယ္ခ်က္ ေပၚလစီက နယ္စပ္ေဒသေတြရဲ႕ လူမ်ိဳးေရာေထြးမႈနဲ႕ တုိင္းရင္းသားေတြရဲ႕ နယ္ရပ္စြန္႔ခြာမႈေတြကုိ ေျဖရွင္းရေအာင္လုိ႔ပါ။

ဒီစီမံကိန္းဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံထဲမွာ ကခ်င္ျပည္နယ္၊ ရွမ္းျပည္နယ္၊ ကယားျပည္နယ္၊ ကရင္ျပည္နယ္၊ ခ်င္းျပည္နယ္၊ ရခုိင္ျပည္နယ္တုိ႔မွာလည္း ေဖာ္ေဆာင္ခဲ့တာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ နယ္စပ္ေဒသေတြမွာ နတလ ေက်းရြာေတြအျဖစ္ အထူးသျဖင့္ ရခုိင္ေဒသမွာ အစၥလာမ္ဘာ သာဝင္ အမ်ားစု ရွိတဲ့ ေမာင္ေတာခ႐ုိင္ေတြမွာ ေက်းရြာေတြ တည္ေဆာက္ရင္း ျမန္မာျပည္အလယ္ပိုင္းက လူေတြကုိ ေခၚေဆာင္လာပါတယ္။

နတလ ေက်းရြာေတြမွာ ခ်ေပးတဲ့ လူေတြ ေနေရးထုိင္ေရး အဆင္ေျပေအာင္လုိ႔ နယ္စပ္ေဒသလူမ်ိဳးမ်ားႏွင္႔ ဖံြၿဖိဳးေရးဌာန အေနႏွင့္ လယ္ယာေျမေတြကုိ ဖန္တီးေပးထားတယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။ ေမာင္ေတာခ႐ုိင္မွာရွိတဲ့ လယ္ေျမေတြ သိမ္းဆည္းခံရမႈဟာ ဒီျဖစ္စဥ္က စတာလို႔ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ တစ္ဦးက ဆိုပါတယ္။ ေျပာင္းေရႊ႕လာၾကတဲ့ နတလ ေက်းရြာေတြအတြက္ အိမ္ေထာင္စု တစ္စုစီကို လယ္ ၂ ဧက ႏြားႏွစ္ေကာင္၊ ဆိတ္ အစရွိသည္တို႔ကိုလည္း နတလရြာမွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့သူေတြက လက္ခံရရွိၾကပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ အဲ့ဒီရြာသားအမ်ားစုဟာ ႏြား၊ လယ္ယာေတြကို အငွားခံ ေရာင္းခ်ၾကၿပီး သူတို႔ကိုယ္တိုင္ လုပ္ကိုင္မႈ နည္းပါးၾကတယ္ ဆိုတာကို နတလရြာေတြရဲ႕ ေလ့လာစုံစမ္းေရး ခရီးေတြအရ သိရွိခဲ့ရပါတယ္။ နတလ ရြာေတြထဲမွာ နာမည္ႀကီး ရြာတစ္ရြာျဖစ္တဲ့ ေမာရ၀တီရြာက ရြာသားျဖစ္သူ ကိုလွျမင့္က အခုလိုဆိုပါတယ္။

“ အစိုးရက ေပးတဲ့ ပစၥည္းေတြက လယ္ယာေျမအေထာက္အကူျပဳ ပစၥည္းေတြ။ က်ဳပ္တို႔က လယ္မွ မလုပ္ၾကတာ။ ဒါေၾကာင့္ ေရာင္းခ် ငွားရမ္းၾကတာပါ။ လယ္နဲ႔ မရင္းႏွီးတဲ့ ဘ၀ကို လယ္သမားျဖစ္ေအာင္ တြန္းပို႔ေနသလိုပဲ ”

နတလ ေက်းရြာေတြကို ေထာက္ပ့ံေပးပို႔တဲ့ ပစၥည္းေတြ အသုံးမတည့္မႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သူတို႔ရဲ႕လုပ္ငန္းခြင္ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို အၿမဲတမ္း ဆန္းစစ္ အခ်က္အလက္ ေကာက္ခံေနတယ္လို႔ ေမာင္ေတာခ႐ိုင္ ဦးသန္႔ဇင္က ဆိုပါတယ္။

“ သူတို႔ေတြ အေထာက္အကူျဖစ္ေအာင္ ဘာေတြလုပ္ေပးရမလဲဆိုပီးေတာ့ အသုံး၀င္မဲ့ အရာေတြကိုပဲ လုိက္ရွာေနပါတယ္”

#နတလ စီမံကိန္းဘယ္လဲ

နတလ ေက်းရြာေတြကို စုစည္း ေက်းရြာေတြနဲ႔ ေရႊ႕ေျပာင္းေက်းရြာေတြ ဆိုၿပီးေတာ့ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ စုစည္းေက်းရြာေတြဟာ အထက္ ျမန္မာျပည္က လူေတြကို စုစည္းၿပီး ေနရာခ်ေပးထားတာျဖစ္ၿပီး ေရႊးေျပာင္းေက်းရြာေတြက်ေတာ့ ဘဂၤလားေဒ့ခ်္က စိုးရိမ္ေၾကာင့္ၾကမႈေၾကာင့္ ၀င္ေရာက္လာတဲ့ ဒုကၡသည္ေတြလို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရက ေခၚဆိုပါတယ္။

နတလ ေက်းရြာမွာ ျပန္လည္စုစည္းေပးတဲ့သူေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ အမ်ားစုျဖစ္ေနၿပီး အစဥ္အလာ ကိုးကြယ္တဲ့သူေတြမ်ားတဲ့ ေျမာက္ပိုင္း ရခိုင္ေဒသမွာ ေနထိုင္ရတာ မေပ်ာ္ၾကေတာ့ဘူးလို႔ ၁၉၉၅ ကတည္းကေန ေမာင္ေတာခ႐ိုင္ေဒသမွာ ေရာက္ရွိေနၾကတဲ့ နတလ ရြာသားေတြက ဆိုၾကပါတယ္။

တခ်ဳိ႕ဆိုရင္လည္း ျပန္လည္ ေျပာင္းေရႊ႕သြားၾကၿပီး ရွိတဲ့ဟာေတြကို ေရာင္းခ်ၿပီးရင္ ျပန္လည္၀င္လာၾကတဲ့ ျဖစ္စဥ္ေတြလည္း ရွိတယ္လို႔ ဦးသန္႔ဇင္က အတည္ျပဳ ေျပာဆိုပါတယ္။

“ ကြ်န္ေတာ္တို႔က်ေတာ့ ရန္ကုန္ဘက္က သူေတြကို စုတာ မဟုတ္ဘူးေလ ဒီေဒသကို ေရာက္ရွိလာတဲ့ လူေတြကိုပဲ ေထာက္ပံ့ေနရာ ခ်ေပးတာ ဆိုေတာ့ ဒီကို ျပန္ၿပီးေတာ့ ၀င္ေရာက္လာၾကတဲ့ သူေတြ အပိုင္းက်ေတာ့ စာရင္းေကာက္ခံတဲ့သူေတြနဲ႔ပဲဲ သက္ဆိုင္တယ္။ ”

ယဥ္ေက်းမႈ အေနအထားမတူလို႔ ျပန္လည္ထြက္ခြာသြားတဲ့သူမ်ားလည္း ရွိၾကပါတယ္။ ၂၀၁၂ အေရးအခင္းတုန္းက ျဖစ္စဥ္တခ်ဳိ႕မွာ နတလ ရြာေတြပါ ပါ၀င္ခဲ့ရၿပီး အဲ့ဒီလိုျဖစ္စဥ္မ်ဳိး ျပန္လည္ေပၚေပါက္လာမွာကိုလည္း စိုးရိမ္ေနတဲ့ နတလ ရြာသားေတြရွိၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၂၀၁၂ အၿပီးမွာ အစိုးရက ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ရခိုင္မ်ဳိးႏြယ္စုေတြကို နတလ ေက်းရြာေတြအျဖစ္ လက္ခံေဆာက္ေပးလိုက္ၾကပါတယ္။

ဒီလိုရြာေတြ တည္ေဆာက္ေပးမႈဟာ ေမာင္ေတာခ႐ိုင္ေဒသမွာ အစၥလာမ္ ကိုးကြယ္တဲ့သူ အမ်ားစုရွိတာကို ဘာသာေရးပါ၀ါ မွ်တာေအာင္ဆိုၿပီးေတာ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြကို ပိုၿပီးအခြင့္အေရးေပးၾကတာလားလို႔ စဥ္းစားႏိုင္ဖြယ္ရွိပါတယ္။

#နတလ ေက်းရြာသားမ်ားေျပာေသာ သူတုိ႔ ဘ၀အေၾကာင္း

ေမာင္ေတာကေန သြားရင္ ၂၁ မိုင္ခန္႔ ေ၀းၿပီး ေရွ႕ကို ဆက္သြားရင္ ေတာင္ၿပိဳၿမိဳ႕ကို လြန္ေျမာက္ၿပီးေတာ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံကို ေရာက္သြားႏိုင္တဲ့ လမ္းၾကားထဲက ရန္ေအာင္ျမင္ဆိုတဲ့ နတလ ေက်းရြာငယ္ဟာ အိုးအိမ္ဆိုင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမွဳအေနအထားေတြ အားနည္းေနတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီေက်းရြာမွာ ၂၀၁၂ႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းနဲ႔ အဲ့ဒီမတိုင္ခင္က ေျပာင္းေရြ႕လာၾကတဲ့ ဘဂၤလားေဒ့ခ်္မွ ရခိုင္မ်ဳိးႏြယ္စုေတြရွိၾကပါတယ္။ မတ္ေစာက္တဲ့ ခ်ဳိင့္၀ွမ္းေတြနဲ႔ ေတာင္ကုန္းငယ္တစ္ခုမွာ အိမ္တည္ေဆာက္ထားတဲ့ ၿမိဳလူမ်ဳိး ဦးယာလုဟာ ဘဂၤလားေဒ့ခ်္ဘာသာစကားပဲ ေျပာတတ္ပါတယ္။ သူ႔လုိပဲ အမ်ားစုဟာ ရခုိင္စကားေျပာဆုိတတ္မႈ နည္းပါးလြန္းၿပီး ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ဘာသာစကားပဲ ေျပာဆုိၾကပါတယ္။

သူ ဒီေဒသကို ေျပာင္းေရႊ႕လာတာဟာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံမွာ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြက သူ႔ကို အေႏွာင့္အယွက္ေပးၾကလို႔ ေျပာင္းေရႊ႕လာတာလို႔ ေျပာပါတယ္။

“ စုိက္ခင္းေတြကို လာၿပီးေတာ့ ဖ်က္ဆီးၾကပါတယ္။ အိမ္မွာဆိုရင္လည္း ရွိတဲ့ဟာေတြကို ေတာင္းရမ္း ငွားယူၿပီးရင္ ျပန္မေပးၾကဘူး။”

ၿမိဳလူမ်ဳိး ဦးယာလုဟာ ဒီကို ေျပာင္းေရႊ႕လာတာမွာ သူ႔အေနနဲ႔ အစိုးရဆီကိုလည္း အသိမေပးရေသးပါဘူး။ သူ႔လိုေျပာင္းေရႊ႕လာတဲ့သူေတြက ဒီႏိုင္ငံ အစိုးရဆီက လက္ေဆာင္ရတယ္လို႔ နတလရဲ႕ေထာက္ပံ့မႈေတြကို သူ နားလည္သေလာက္ ဆိုပါတယ္။ သူဟာ အခုဆိုရင္ အသက္ ငါးဆယ္ေက်ာ္ၿပီျဖစ္ၿပီး သူငယ္စဥ္တုန္းက ရခိုင္ျပည္နယ္ကို ၾကားသာၾကားဖူးၿပီး ေရာက္ရွိခဲ့ျခင္းမရွိခဲ့ပါ။ အခုေရာက္ရွိလာတာဟာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံက အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြနဲ႔ ေျပာက္က်ားေတြရဲ႕ အႏုိင္က်င့္မႈေတြေၾကာင့္ ၀င္ေရာက္လာတယ္လို႔ဆိုပါတယ္။

သူ႔မွာက်န္ခဲ့တဲ့ လယ္ယာေျမေတြကိုလည္း ဘဂၤလားက အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြက သိမ္းပိုက္လိုက္ၾကၿပီလို႔ ဆိုပါတယ္။ သူနဲ႔ ရင္းႏွီးတဲ့ တခ်ဳိ႕ မိတ္ေဆြေတြ ဆိုရင္လည္း လယ္ေတြကို ေရာင္းခ်ၿပီး လာလိုေပမဲ့ လူေတြရဲ႕အခက္အခဲေတြကို သိၿပီး ေစ်းႏွိမ္မွာစိုးလို႔ အခ်ိန္အနည္းငယ္ ေစာင့္ဆိုင္းၿပီး ေရာင္းမယ္လို႔ ျပင္ဆင္ေနတယ္ ဆုိတာကုိ သိရပါတယ္။

သူတုိ႔ဟာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံ၊ စစ္တေကာင္း ခ႐ုိင္အတြင္းက ေက်းရြာေလးတစ္ရြာကလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ သူႏွင့္ သမီးငယ္ႏွစ္ဦးအနက္ တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဆူနင္မာလာ ကလည္း ဖခင္နည္းတူ ျမန္မာစကား မေျပာတတ္ပါဘူး။ အဂၤလိပ္ဘာသာစကားကုိေတာ့ အနည္းငယ္ ဖတ္တတ္ၿပီး ဒုတိယတန္းအထိ သင္ယူခဲ့တယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။ အသက္ ၁၂ ႏွစ္အရြယ္ရွိတဲ့ ဆူနင္မာလာက ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘာသာစကားနဲ႔ “ေက်ာင္းေတာ့ ဆက္တက္ခ်င္ပါေသးတယ္။ ဒီမွာေနရတာ မေပ်ာ္ဘူး။ ဟုိမွာဆုိရင္လည္း ေက်ာင္းတက္ဖုိ႔သြားရင္ ခဲပစ္၊ ဆဲဆုိျခင္း အမ်ဳိးမ်ဳိးေတြနဲ႔ ေႏွာင့္ယွက္ၾကတယ္။ ဒီမွာလည္း အဲဒီလုိ ထပ္ျဖစ္မွာကုိ ေၾကာက္တယ္။ ”

အလွမယ္ လုိ႔ ၿမဳိဘာသာစကားနဲ႔ အမည့္မွည့္ထားတဲ့ သူမက နာမည္နဲ႔ တကယ္ကုိ လုိက္ဖက္လွပါတယ္။ သူအေနနဲ႔ ဘ၀ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ကုိ မေရရာတဲ့ အေငြ႔အသက္ပါရွိတဲ့ ထင္ျမင္ခ်က္နဲ႔ ေျပာပါတယ္။ ဆူနင္မာလာ ဟာ စစ္ေတြ၊ ေျမာက္ဦး စတဲ့ ရခုိင္ျပည္နယ္က ၿမဳိ႕ေတြကုိ အရမ္းပဲ သြားခ်င္ေနပါတယ္။ သူ႔အေနနဲ႔ သြားမယ္ဆုိရင္လည္း အလြယ္တကူ သြားႏုိင္ေပမယ့္ ဘာသာစကား မကၽြမ္းက်င္တာ၊ နယ္ေျမမကၽြမ္းက်င္မႈ စတ့ဲအရာေတြက အခက္အခဲရွိတယ္လုိ႔ ေျပာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ေဒသခံ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ျဖစ္တဲ့ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြရဲ႕ သြင္ျပင္နဲ႔ တူညီေနတာေၾကာင့္ အစစ္အေဆးမရွိ သြားႏုိင္ပါတယ္လို႔ သူ႔ ဖခင္က ဆုိပါတယ္။

ထုိသုိ႔ ပညာတစ္ပုိင္းတစႏွင့္ ဘ၀အာမခံခ်က္ လုိလားသူမ်ားအတြက္ မဖြံ႔ၿဖဳိးတဲ့ ေဒသေတြမွာ ျဖစ္ေပၚေနၾကအတုိင္း လူကုန္ကူးခံရမႈႏွင့္ လိင္လုပ္ငန္းေတြ တြင္က်ယ္လာမႈလည္း ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္ဖြယ္ ရွိပါတယ္။

လူကုန္ကူးခံရမႈ လုပ္ငန္းမွာလည္း ေမာင္ေတာေဒသ၌ ျဖစ္ပြားမႈ မရွိေသးဘဲ နတလ ရြာမ်ားအား လူစိမ္းမ်ား ၀င္လွ်င္ သိရွိႏုိင္ရန္လည္း သတင္းေပးပုိ႔ႏုိင္ရန္ သတင္းေပးမ်ား ခန္႔အပ္ထားသည္ဟု နတလ ခ႐ုိင္မွဴး ဦးသန္႔ဇင္က ဆုိပါတယ္။

လိင္လုပ္ငန္း လုပ္ကုိင္မႈေတြဟာ နတလ ရြာေတြမွာ မဟုတ္ဘဲ တျခားေနရာက သူေတြ လိင္လုပ္ငန္းလုပ္ေနၾကတာကုိ လုိက္လံဖမ္းဆီးရာမွ အဲဒီလူေတြက နတလရြာကုိ ေရွာင္ပုန္းေျပးတာေၾကာင့္ နတလ ရြာေတြ လိင္လုပ္ငန္း လုပ္ကုိင္တယ္ဆုိၿပီး အမည္တြင္ခဲ့မႈလည္း ရွိခဲ့တယ္လုိ႔လည္း သူက ရွင္းျပပါတယ္။

#ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံသား ရခုိင္တုိင္းရင္းသားမ်ားအေပၚ ေဒသခံမ်ား၏ ခံစားခ်က္

စုိးရိမ္ပူပန္မႈအရ ေျပာင္းေရႊ႕လာသူလုိ႔ ေခၚေ၀ၚၾကတဲ့ ဒုကၡသည္ေတြထဲမွာ ရခုိင္မ်ဳိးႏြယ္စုေတြျဖစ္တဲ့ ၿမဳိ၊ သက္၊ ဒုိင္းနက္၊ ရခုိင္ စသည္တုိ႔ ပါရွိပါတယ္။ ေျပာင္းေရႊ႕လာသူ အမ်ားစုဟာ တစ္ဘက္ႏုိင္ငံရဲ႕ ႏုိင္ငံသားေတြျဖစ္ၾကပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ အစုိးရအေနနဲ႔ အုပ္ခ်ဴပ္သူေတြက ဒီလုိ တစ္ဖက္ႏုိင္ငံသားေတြကုိ အလြယ္တကူ လက္ခံေနတာဟာ နားမလည္ႏုိင္စရာ ျဖစ္တယ္ လုိ႔ အလယ္သံေက်ာ္ ေက်းရြာက အစၥလမ္ ဘာသာ၀င္ျဖစ္တဲ့ ဦးေဆြေယာဒူလာက ေျပာပါတယ္။

“ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က်ေတာ့ ဒီမွာ ငယ္ငယ္ေလးကေန ေနလာတာ။ ႏုိင္ငံသား မဟုတ္ဘူးတဲ့။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံက ခုိး၀င္လာသူေတြက်ေတာ့ ဘာမွ မေျပာဘူး။ ေနစရာေပးတယ္။ အလုပ္အကုိင္ေပးတယ္။ ဒါဟာ ကုိးကြယ္တဲ့ ဘာသာေၾကာင့္မ်ားလားလုိ႔ က်ဴပ္ ထင္တယ္။ ”

ဦးေဆြေယာဒူလာ ယူဆသကဲ့သုိ႔ပင္ တစ္ျခားေသာ အစၥလမ္ဘာသာ၀င္မ်ား ၾကားတြင္လည္း ႏုိင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ကုိ အလြယ္တကူ ရရွိလာႏုိင္သည့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံမွ ၀င္ေရာက္လာသူမ်ားအား ႏုိင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ ရရွိသြားျခင္းသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဟု အလြယ္တကူ လက္ခံ နားလည္ထားၾကသည္။

ရခုိင္ျပည္နယ္ အစုိးရအဖြဲ႔ သတင္းႏွင့္ ျပန္ၾကားေရးဆပ္ေကာ္မတီ ဥကၠဌ ဦးလွသိန္းက ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံမွ စုိးရိမ္ပူပန္မႈေၾကာင့္ ေျပာင္းေရႊ႕လာၾကေသာ ရခုိင္မ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားအား ျပန္လည္လက္ခံျခင္းသည္ အမ်ဳိးသားေရးတာ၀န္တစ္ရပ္အရ လုပ္ေဆာင္ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သူက ဆုိသည္။

#ႏုိင္ငံသားျပဳမႈဆုိင္ရာႏွင့္ ဘာသာေရး ခြဲျခားမႈမ်ား ေနာက္ကြယ္

ဘဂၤလားေဒ့ရွ္မွ ၀င္ေရာက္လာသည့္ ရခုိင္မ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားသည္ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ မဲထည့္ပုိင္ခြင့္ မရွိေသးေသာ္လည္း ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ ၂၀၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားတြင္ မဲထည့္ပုိင္ခြင့္ ရွိသူမ်ား ျဖစ္လာႏုိင္ၾကသည္။ လက္ရွိအေျခအေနတြင္ ေမာေတာခ႐ုိင္ မဲဆႏၵနယ္အတြင္း၌ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ားသည္ ယခုလာမည့္ ၂၀၁၅ အလြန္ လႊတ္ေတာ္ထဲတြင္ အသံမဲ့ႏုိင္ေျခရွိသည္။ ၎တုိ႔အား ကုိယ္စားျပဳမည့္ ပါလီမန္ အမတ္ေလာင္း ပါတီမ်ားက လႊတ္ေတာ္ထဲသုိ႔ ၀င္ေရာက္ခြင့္ မရွိႏုိင္တဲ့ အေျခအေန ျဖစ္ေနၾကပါတယ္။
ႏုိင္ငံသားျဖစ္မႈ ဥပေဒအရ ေမာင္ေတာခ႐ုိင္ေဒသအတြင္း ဆႏၵမဲေပးပုိင္ခြင့္ရွိသူ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကာလႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္လွ်င္ ၁၀ ဆ ခန္႔ ေလ်ာ့နည္းကြာဟသြားတယ္လုိ႔ ခ႐ုိင္ေကာ္မရွင္ ဦးေအာင္ေက်ာ္ညႊန္႔က ဆုိပါတယ္။

“၂၀၁၀ တုန္းက ဆႏၵမဲထည့္ပုိင္ခြင့္ရွိသူ ၅ သိန္း၊ ခုက်ေတာ့ ၅ ေသာင္းပဲ ျဖစ္သြားၿပီ”

ေမာင္ေတာခ႐ုိင္ရဲ႕ အေနအထားအရ ဒီအေျခအေနေတြဟာ ဆူပူမႈကုိ ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္တယ္လုိ႔ ယူဆရပါတယ္။ လုံၿခဳံေရးအရ စုိးရိမ္ ေၾကာက္လန္႔ဖြယ္ရာ စကားမ်ားကုိလည္း ျပည္နယ္အစိုးရရဲ႕ အထက္အရာရွိပုိင္းမ်ားက ေျပာဆုိေနၾကပါတယ္။ လုံၿခဳံေရးအေပၚ စုိးရိမ္စိတ္ျဖင့္ ေျပာဆုိခ်က္မ်ားဟာ နတလ ေက်းရြာေတြအတြင္းမွာ ေတြးၿပီး ေၾကာက္လန္႔ေနၾကတဲ့ သူေတြ ရွိပါတယ္။

ဘဂၤလားေဒ့ရွ္မွ စုိးရိမ္စိတ္ေၾကာင့္ ၀င္ေရာက္လာၾကတဲ့ ဒုကၡသည္မ်ားဟာ ေမာင္ေတာေဒသမွာလည္း တစ္ဖက္ အစၥလာမ္ ဘာသာ၀င္မ်ားရဲ႕ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္မွာ သူတုိ႔ ေနထုိင္ခဲ့စဥ္ကကဲ့သုိ႔ အေႏွာင့္အယွက္ေပးႏုိင္မယ္ဆုိတာကုိလည္း သံသယရွိေနဆဲ ဆုိတာ ေတြ႔ရွိရပါတယ္။ ဒီ ေမးခြန္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေမးျမန္းမႈေတြထဲမွာ ေျဖဆုိသူတစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ခေရၿမဳိင္ေက်းရြာသူ ေဒၚေအးၿငိမ္းက ေ၀ခြဲမရစြာျဖင့္ သူ႔ရဲ႕ ယူဆခ်က္ကုိ မျပတ္မသား ေျပာပါတယ္။

“ဟုိမွာထက္စာရင္ ဒီမွာ အေႏွာင့္အယွက္ နည္းမယ္ ထင္လုိ႔ပါ။ ဒါေၾကာင့္ ရခုိင္ျပည္ကုိ ၀င္ၿပီး ခုိလႈံလာၾကတာပါ။ အဓိက အေၾကာင္းအရင္းကေတာ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြရဲ႕ ႏုိင္ငံျဖစ္ေနလုိ႔ပါ။”

စံပယ္ၿမဳိင္၊ ေမာရ၀တီ၊ ေရႊဗဟုိ၊ အလယ္သံေက်ာ္ ေက်းရြာမ်ားတြင္လည္း လုံၿခဳံေရးမ်ား ေနရာခ်ထားပါတယ္။ ေသနတ္သံမ်ား မၾကာမၾကာ ၾကားရတယ္လုိ႔ ႏွစ္ဘက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ႏွစ္ခုစလုံးက ဆုိၾကပါတယ္။ ဓါးျပတုိက္မႈ ျဖစ္စဥ္မ်ားလည္း ရံဖန္ရံခါ ရွိတတ္တယ္လုိ႔ အလယ္သံေက်ာ္ ေက်းရြာမွ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ တစ္ဦးျဖစ္သူ ဦးေဆြေယာ္ဒူလာ က ဆုိပါတယ္။

ေမာင္ေတာခ႐ုိင္္မွာ ခ်ေပးထားတဲ့ နတလ ေက်းရြာေတြမွ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြ လုံးလုံး ပါ၀င္တာကုိ မေတြ႔ရပါဘူး။ ဒါဟာ အစၥလာမ္ ဘာသာကုိ ကိုးကြယ္တဲ့သူေတြမ်ားတဲ့ ေမာင္ေတာေဒသမွာ ႏုိင္ငံေရးအရ ဘာသာေရးပါ၀ါကုိ ထိန္းေက်ာင္းၿပီး လူမ်ဳိးေရးစနစ္တစ္ခုကုိ လည္ပတ္တာလုိ႔ ယူဆႏုိင္ဖြယ္ရွိပါတယ္။

#စစ္ေရးအရ အေရးပါလာမည့္ နတလ ေက်းရြာမ်ား

ျမန္မာ့ထိပ္တန္း စစ္အရာရွိေဟာင္းတစ္ဦးရဲ႕ ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားခ်က္အရ ေမာင္ေတာခ႐ုိင္ေဒသမွာရွိတဲ့ နတလ ရြာေတြဟာ စစ္ေရးအရ လုံၿခဳံေရးအေနအထားမွာ ရွိတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ႏုိင္ငံေတာ္ အစုိးရအေနနဲ႔ နယ္စပ္ေဒသတုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား ဖြ႔ံၿဖဳိးေရးအစီအစဥ္မွာ အထက္ျမန္မာျပည္ဘက္က လူေတြကုိ မေခၚယူေတာ့ဘဲ တစ္ဖက္ႏုိင္ငံက ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြကုိ လက္ခံေနရာခ်ေပးေနတာကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။

ၿပီးေတာ့ သူတုိ႔ေတြထဲက တခ်ဳိ႕ဟာ ေမာင္ေတာေဒသခံ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြရယ္၊ ရခုိင္ေဒသမွာရွိတဲ့ ရခုိင္ေတြအတြက္ပါ ပုိၿပီး ရင္းႏွီးကၽြမ္း၀င္မႈ ရေအာင္ တုိင္းျပည္အေပၚ အနစ္နာခံလုိစိတ္ ျပင္းျပေနၾကပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ၂၀၁၂ အေရးအခင္းအၿပီး ရခုိင္ေတြ က်ယ္ျပန္႔စြာ ေမာင္ေတာ နယ္စပ္မွာ ၀င္ေရာက္လာမႈႏွင့္အတူ ရခုိင္လက္နက္ကုိင္တပ္ျဖစ္တဲ့ ကခ်င္ျပည္နယ္အေျခစုိက္ ရကၡဳိင္တပ္မေတာ္ (AA) က အသံတစ္ခု ထြက္ရွိလာပါတယ္။

ရကၡဳိင္တပ္မေတာ္ (Arakan Army – AA) က ေရျပင္၊ ေျမျပင္၊ ေ၀ဟင္ ကာကြယ္ရန္ ရခုိင္ျပည္တြင္ အေျခစုိက္ရန္ အသင့္အေနအထား ရွိေနခဲ့ၿပီဟု ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဧၿပီလထဲမွာ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ ရခုိင္အမ်ဳိးသား ေက်ာက္ျဖဴညီလာခံမွာ တရား၀င္ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆုိခဲ့ပါတယ္။ ဒီလုိ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆုိမႈဟာ AA တပ္မေတာ္ အေနနဲ႔ သူတုိ႔ရဲ႕ နယ္စပ္ တပ္သားအင္အားကုိ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က ၀င္ေရာက္လာတဲ့ ရခုိင္မ်ဳိးႏြယ္စုေတြကုိ အသုံးခ်မလားဆုိတာကုိ ေတြးၾကည့္ရမွာပါ။

ေမာင္ေတာခ႐ုိင္ေတာင္ပုိင္း ေရႊဗဟုိမွာ ေနထုိင္တဲ့ ေမာင္ေမာင္ (အမည္လႊဲ) က သူ႔လက္ညဳိးကုိ ေသနပ္ပစ္သလုိ ေကြးျပရင္း “ဒါကုိရရင္ ငါတုိ႔ျပည္ကုိ ငါတုိ႔ ရၿပီ။ ဒီမွာ စား၀တ္ေနေရးက်ပ္ရင္ အဲဒီတပ္ဆီကုိ ၀င္သြားမယ္” ဟု သူက ဆုိပါတယ္။

ၾသဂုတ္လရဲ႕ ေနာက္ဆုံးသီတင္းပတ္ေတြမွာလည္း ရကၡဳိင္တပ္မေတာ္ (AA) နဲ႔ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ နယ္ျခားေစာင့္တပ္ၾကား တုိက္ပြဲျဖစ္ပြားမႈေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။
အစုိးရဆီက အေထာက္အပံ့ ရယူေနရင္း အလုပ္အကုိင္အခြင့္အလမ္း ရွားပါးေနတဲ့ သူတုိ႔ ဘ၀မွာ ေရြးခ်ယ္စရာေတြလည္း နည္းပါးေနတယ္လုိ႔ သူက ဆုိပါတယ္။ သူတုိ႔ရဲ႕ အနစ္နာခံလုိစိတ္၊ ရခုိင္ေတြကုိ ခ်စ္တဲ့ စိတ္ကုိ ျပလုိတဲ့ သူတို႔ဟာ အခြင့္အေရးေပးရင္ AA တပ္မေတာ္ သုိ႔မဟုတ္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ထဲကုိ အခ်ိန္မေရြး ၀င္ေရာက္ သြားႏုိင္ေျခ ရွိၾကပါတယ္။

#နတလ သည္ ၀ွက္ဖဲ တခ်ပ္လား

ေမာင္ေတာေဒသမွာ ရိွတဲ့ နတလ ေက်းရြာေတြက ရခုိင္မ်ဳိးႏြယ္စုေတြ ၃ ႏွစ္ျပည့္ၿပီးရင္ ႏုိင္ငံသား ေပးလုိက္တာဟာ ေမာင္ေတာခ႐ုိင္မွာ ရွိတဲ့ ႏုိင္ငံသား မျဖစ္ၾကရေသးတဲ့ ႐ုိဟင္ဂ်ာလူမ်ဳိး အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြကုိ မ်က္ကြယ္ျပဳရာ က်ေနပါတယ္။ အမ်ားစုေသာ လူမ်ဳိးကုိ ႏုိင္ငံေရး၊ ဘာသာေရးအရ အခြင့္အေရး အနည္းငယ္မွ် မေပးျခင္းဟာ ရွင္သန္မႈ အက်ဥ္းအက်ပ္ထဲကုိ ေရာက္ရွိ သြားတဲ့ ျဖစ္စဥ္ပါ။ ေသးငယ္ေသာ အစုအဖြဲ႔ ခံစားမႈေတြကေန ႀကီးမားေသာ ျပႆနာ ျဖစ္လာႏုိင္တယ္ဆုိတာကုိ ျမန္မာအစုိးရအေနနဲ႔ သတိျပဳမူသင့္ပါတယ္။

၂၀၁၂ ခုႏွစ္ကလုိ အေရးအခင္းမ်ား ေမာင္ေတာခ႐ုိင္ ျပန္လည္ မေပၚေပါက္လာႏုိင္ဘူး ဆုိတာ ဘယ္သူမွ အာမခံလုိ႔ မရပါဘူး။ တဘက္လူမ်ဳိးနဲ႔ တဘက္ ေသးငယ္တဲ့ မႈခင္းေလးေတြ ရံဖန္ရံခါ ေပၚေပါက္ေနတယ္ဆုိတာလည္း ေမာင္ေတာခ႐ုိင္ မႈခင္းမွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရွိႏုိင္ပါတယ္။ နတလ ေက်းရြာေၾကာင့္ လယ္ေျမေတြ အသိမ္းခံလုိက္ရတဲ့ ဦးေဆြေယာ္ဒူလာကေတာ့ သက္ျပင္းေတြ ခ်ၿပီး စဥ္းစားစြာ ေျပာဆုိလုိက္ပါတယ္။

“ကမၻာႀကီးမွာရွိတဲ့ ႏုိင္ငံတစ္ခုစီတုိင္းမွာ မတူညီတဲ့ လူမ်ဳိး၊ မတူညီတဲ့ ကိုးကြယ္သူမ်ား ရွိၾကၿမဲပါ။ ဒါေပမယ့္ သူတုိ႔အေနနဲ႔ အဲဒီႏုိင္ငံမွာ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ေနထုိင္လုိျခင္း ရပ္ဆုိင္းျခင္း၊ ဒါမွမဟုတ္ ႏုိင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ ဆုံး႐ႈံးခံၿပီး အျခားႏုိင္ငံတစ္ခုခုရဲ႕ ႏုိင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ ေလွ်ာက္ထားမယ္ဆုိရင္၊ အျခားႏုိင္ငံရဲ႕ အရိပ္ကုိ ခုိလႈံမယ္ဆုိရင္ ဒါဟာ ဒုကၡသည္ဆုိင္ရာ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းေတြ အဆင့္ဆင့္ကုိ ျဖတ္ေက်ာ္ၿပီးမွသာလွ်င္ သြားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခုဟာက ဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္႐ုံမွ် ေနအိမ္၊ လယ္ေျမ၊ ထြန္ယက္စရာ ႏြားနဲ႔ စားနပ္ရိကၡာက အစ လုိေလေသးမရွိေအာင္ ျဖည့္ဆည္းေပးထားၿပီး ၃ ႏွစ္ေစာင့္ရင္ ႏုိင္ငံသားျပဳခြင့္ေပးမယ္ ဆုိတာ ျမန္မာအစုိးရအေနနဲ႔ တရားမွ်တပါရဲ႕လား”

#သုံးသပ္ခ်က္

ရခုိင္ျပည္နယ္သည္ ဒီမုိကေရစီ အစုိးရသစ္ တက္လာၿပီးခ်ိန္ကစ၍ ျပည္နယ္အတြင္း၌ အေတြးအေခၚ၊ အယူအဆ မတူညီမႈမ်ားေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လူမ်ဳိးေရး အစြဲအလမ္းေၾကာင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အခ်င္းခ်င္း ပဋိပကၡမ်ားျဖစ္ကာ အဓိက႐ုဏ္း ဆူပူမႈႀကီးမ်ားႏွင့္ ယေန႔တုိင္ သံသယအမုန္းမီးမ်ားက ေတာက္ေလာင္ေနဆဲ ဆုိသည္ကုိ အားလုံး အသိပင္ ျဖစ္သည္။

ရခုိင္ျပည္နယ္ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္ အဆက္ဆက္ ျဖစ္ၾကသည့္ ဦးလွေမာင္တင္၊ ဦးေမာင္ေမာင္အုန္းႏွင့္ ယခု ဦးျမေအာင္တုိ႔ကလည္း ရခုိင္ျပည္နယ္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထုိင္ေရးအတြက္ ႀကဳိးပမ္းခဲ့ၾကေသာ္လည္း ေအာင္ျမင္မႈ မရရွိခဲ့ၾကေသး။
အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ားေနထုိင္ရာ ေဒသမ်ားသုိ႔ မည္သည့္ ဘာသာ၊ မည္သည့္ လူမ်ဳိး မဆုိ အလြယ္တကူ ၀င္ေရာက္ စီးပြားကူးသန္းခြင့္ႏွင့္ လြတ္လပ္စြာ သြားလာခြင့္မ်ား ရွိေနေသာ္လည္း အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ားအေနႏွင့္ ကန္႔သတ္ခံေနရဆဲ ျဖစ္သည္။

တစ္ဖက္ႏွင့္ တစ္ဖက္ မတူညီေသာ သေဘာထား၊ ခံယူခ်က္တုိ႔ကုိ ေဆြးေႏြးၫွိႏႈိင္းၾကရာတြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထုိင္ေရးဆုိေသာ ကိစၥသည္ မလြယ္ကူျခင္းေတာ့ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ ႏွစ္ဖက္စလုံးက ႐ုိးသားျဖဴစင္ၾကၿပီး တစ္ဖက္ႏွင့္ တစ္ဖက္၊ တစ္ဖြဲ႔ႏွင့္ တစ္ဖြဲ႔ ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ႏုိင္ၿပီး အာဃာတမ်ား ကင္းေပ်ာက္ၾကမွသာ ရခုိင္ျပည္နယ္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထုိင္ေရးကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ၾကမည္ ျဖစ္သည္။

သုိ႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ရခုိင္ျပည္နယ္ အစုိးရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျပည္ေထာင္စု အစုိးရေသာ္လည္းေကာင္း ရခုိင္ျပည္နယ္၏ ထိလြယ္ရွလြယ္သည့္ အေျခအေနမ်ား၊ သံသယမ်ား မၿငိမ္းေသးခ်ိန္တြင္ ဘာသာေရးအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ လူမ်ဳိးေရးအရေသာ္လည္းေကာင္း ခြဲျခားအခြင့္ထူးေပးျခင္းျဖစ္ေစ၊ ခြဲျခားဖိႏွိပ္ျခင္းျဖစ္ေစ မျပဳလုပ္ရန္ အလြန္လုိအပ္ပါသည္။

— ဤေဆာင္းပါးသည္ The welcome migrants from Bangladesh အမည္ျဖင့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ ၂၃ ရက္စြဲထုတ္ ျမန္မာႏုိင္ငံ အေျခစုိက္ ႏုိင္ငံတကာ မီဒီယာ Frontier Myanmar တြင္ ေဖာ္ျပျခင္းခံရေသာ RIA ၏ Investigative Report ျဖစ္ပါသည္။

 

RIA မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္ ။



Related Posts

M-Media သည္ သတင္းအခ်က္အလက္ႏွင့္ မီဒီယာက႑ ၀ါသနာရွင္ လူငယ္တစ္စု ဦးေဆာင္ေနေသာ မီဒီယာျဖစ္သည္။ M-Media သည္ လြတ္လပ္ေသာ မီဒီယာျဖစ္ျပီး မည္သည့္အဖြဲ႔၊ ပါတီ၊ အသင္းအဖြဲ႔၏ၾသဇာခံ လက္ေအာက္ခံမဟုတ္ပါ။
စီးပြားျဖစ္ မီဒီယာ မဟုတ္ပါ။ အမွန္တရားကို သစၥာေစာင့္သိေသာ မီဒီယာအျဖစ္ ၾကိဳးစားရပ္တည္ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ မီဒီယာတခုျဖစ္ပါသည္။
M-Media ကို အကူအညီေပးလိုလ်င္ editor@m-mediagroup.com သို႔ ဆက္သြယ္ႏို္င္ပါသည္။
M-Media is an independent, non-profit news channel led by a group of Myanmar Youths. We values media ethics and people’s loyalty.
Follow me @M-Media

0 comments:

Note: only a member of this blog may post a comment.

Text Widget

Blogroll

Discussion

Powered by Blogger.
back to top